Sherp atv

Een voertuig voor alle terreinen?

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Je hebt voor elk verschillend type ondergrond een voertuig. Denk aan de sneeuw waar je sneeuwscooters hebt, het water waar je boten hebt en natuurlijk de auto voor op de weg. Er is een vrijwel onbekend voertuig die op al deze ondergronden terecht kan. We hebben het hier over de Sherp atv. Een voertuig dat de meest onmogelijke ondergronden de baas is.
Lees ook: https://auto-wijzer.nl/2020/05/18/ripsaw/

Sherp

Sherp ATV is een merk uit Oekraïne die voertuigen maakt voor alle terreinen. Het bedrijf is opgericht in 2012 en in 2015 werd het eerste model uitgebracht. Het doel was om alle mogelijke obstakels de baas te kunnen zijn. Dit voertuig weet de weg te vinden op het ijs, over de rotsen, in het water, over het moeras, in het zand en natuurlijk over de weg. Het merk heeft drie verschillende types uitgebracht namelijk de Pro, de Pick-up en de Sherp Ark. De Pro en de Pick- up zijn beschikbaar vanaf $65.000,- . De ark is van $120.000,- beschikbaar.

Pro

De Sherp Pro is uitgerust met een Kubota-V1505-t /E3B. Deze 4 cilinder dieselmotor heeft een cilinderinhoud van 1500cc en is ook uitgerust met een turbo. Deze motor is goed voor een vermogen van een 45 pk. De Pro haalt op het land een snelheid van 45 km/h en in het water een maximale snelheid van 6 km/h. Het verbruik ligt op ongeveer 2 à 3 liter per uur en heeft een brandstofcapaciteit van 258 liter. Hij heeft een gewicht van 1320 kg en kan 1000 kg laden. Er is plek voor 8 personen waarvan er 2 zijn uitgerust met veiligheidsgordels.

Het grote geheim van deze terreinwagen zijn de enorm grote banden. Deze banden zijn uitgerust met een aflaatsysteem waarmee je de bandenspanning kunt regelen van binnenuit. Op het moment dat je veel rotsen en/of obstakels op de weg hebt verlaag je de bandenspanning om er makkelijk overheen te kunnen rijden. De grote banden zorgen ervoor dat de Sherp kan klimmen met stappen van maximaal 1 meter. Op het moment dat je over het water moet vergroot je de bandenspanning. De banden hebben een maximaal totaal volume van 3200 liter. Samen met het lage gewicht van de Sherp zorgt dit ervoor dat hij op het water blijft drijven en kan varen.

Het stuurmechanisme werkt net zoals bij een tank. Op het moment dat je naar links wil sturen remmen de linker wielen en andersom. Op het moment dat je de ene kant voorruit en de andere kant achterruit laat draaien dan roteert de Sherp om zijn middelpunt.

Pick-up

De Pick-up versie van de Sherp is technisch en qua uiterlijk precies hetzelfde als de Sherp Pro. Het grote verschil is dat de Pick-up een dichte cabine heeft met een grote losse bak achterop. Op het moment dat je deze bak demonteert creëer je het Pick-up idee. Bij de Sherp Pro is deze bak niet afneembaar en is de cabine open.

Ark

De Ark is de uitgebreide versie van de Pro. Deze versie heeft twee voertuigen die aan elkaar vastzitten als het waren. Deze ene functioneert als besturing en de andere voor de passagiers. De Ark biedt plaats voor 22 personen. Hiervoor heeft hij dan ook een andere motor met een vermogen van 74 pk en een maximale snelheid van 30 km/h op het land. Dit voertuig heeft dan ook een groter verbruik, namelijk 8 tot 12 liter diesel per uur. Het gewicht is dan ook veel groter dan het gewicht van de Pro en Pick-up, namelijk 3400kg. De laadcapaciteit is 4300kg.

Sherp The Suttle

The Suttle is het transportmiddel van de Sherps voor over het water. Het is een soort boot waarmee de verschillende type Sherps snel getransporteerd kunnen worden over het water aangezien de topsnelheid van de Sherp niet erg hoog is op het water. The Suttle is uitgerust met 2 Mercury F300 met een totaal vermogen van 600 pk en een topsnelheid van 60 km/h. Het laadcapaciteit is 5000 kg en hiermee heeft The Suttle nog steeds een topsnelheid van 35 km/h. De brandstofcapaciteit van The Suttle is 1000 Liter.

Ben jij benieuwt wat de snelste auto ter wereld is? Bekijk ook het artikel over de Koeniggsegg Jesko.
Lees: https://auto-wijzer.nl/2020/05/10/koenigsegg-jesko/

Of wil je meer weten over de vliegende auto?
Lees: https://auto-wijzer.nl/2020/05/13/pal-v/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *