GMA introduceert lightweight supercar!

Gemiddelde leestijd: 10 minuten

Het merk GMA zegt je hoogstwaarschijnlijk niet zoveel. Dit merk heeft afgelopen week een nieuwe supercar uitgebracht met een aantal bijzondere prestaties. Deze auto valt niet in de hand te houden wanneer die over het asfalt raast. Het gaat hier over de GMA T.50s ter ere van Nikki Lauda. In dit artikel gaan we je alles vertellen over de nieuwste supercar en de geschiedenis achter het merk GMA.

Wil je meer weten over de snelt accelererende productie auto ter wereld? Lees dan: https://auto-wijzer.nl/2020/09/30/snelst-accelererende-productieauto-ter-wereld/

Of wil je meer weten over een supercar van Brabham? Lees dan: https://auto-wijzer.nl/2020/09/03/brabham-onthult-bt62r/

GMA

De afkorting van het merk GMA staat voor Gordon Murray Automotive. Gordon Murray komt oorspronkelijk uit Durban, Zuid-Afrika, waarna hij in 1969 emigreerde naar Engeland voor een baan bij Lotus. In plaats daarvan kreeg hij een baan bij Brabham, voormalig Formule-1 team waar hij vele jaren formule-1 auto’s heeft ontworpen. Met deze auto’s werd Brabham in 1981 en 1983 wereldkampioen. Hiernaast is Murray bekend van de Mclaren F1, alom beschouwd als een van de beste sportwagens aller tijden waarmee Mclaren in 1988 en 1989 wereldkampioen werd.

In 2007 heeft Gordon het bedrijf GMA opgericht met als doel supercars te bouwen op een creatieve en unieke manier. GMA is in staat om complete autoprogramma’s op een zeer effici├źnte en innovatieve manier te leveren, van concept, ontwerp, prototype en ontwikkeling tot productieklaar product.

GMA T.50s

De nieuwe GMA T.50s is ter ere van oud-collega, vriend en drievoudig-wereldkampioen Niki Lauda. Ook wel de T.50s Niki Lauda genoemd. De T.50s is de heftige versie van de T.50 en is niet straat legaal. De nieuwste GMA is voorzien van een 3.9-liter V12 perst zo’n 735 pk en 485 Nm koppel. Nu denk je hoogstwaarschijnlijk dat het een beetje karig is. Totdat je hoort dat het blok maar 162 kg weegt van een totaal van 852 kg. Deze V12 mag zichzelf daarom ook de lichtste V12 ooit geproduceerd noemen. Hiernaast draait het blok ook een maximaal aantal van 12.100 toeren per minuut. De topsnelheid van 336 km/h is dan ook meer dan genoeg voor het gebruik op het circuit.

Aerodynamica

Het grote geheim wat we zien terugkomen in de nieuwste GMA behoort uit het verleden bij de Mclaren F1 uit 1992. Het gaat hier over de grote ventilator achterop die mede voor een downforce van 1500 kg zorgt. In de straatversie is dit 1900 kg. Dit is om een duidelijke reden gedaan. De prestaties van de circuitversie zouden niet binnen het bereik liggen van niet professionele coureurs.

Feitjes

Omdat deze leeuw de weg niet op mag zijn dingen zoals een katalysator overbodig. Ook zijn de overige dempers een heel stuk kleiner aangezien je alleen de geluidsregels van het circuit hoeft te halen. Hiernaast hebben de ontwikkelaars nog wat kilo’s eraf weten te smokkelen met dunnere ramen, de velgen wegen elk maar 6 kilo en de versnellingsbak is ook nog een 5 kilo lichter geworden. Die overigens maar bestaat uit 6 versnellingen te gebruiken achter het stuur door middel van flippers en een elektrische koppeling.

Prijs

Voor mensen die nog een auto zoeken voor erbij om over het circuit te scheuren zal deze auto je hart sneller laten kloppen. Er zullen er ook maar 134 van worden gebouwd. Vooralsnog zal je toch nog even moeten wachten aangezien de productie pas van start gaat in het jaar 2023. Ook moet je een flinke zak met geld meebrengen voor de aanschaf van dit monster, 3,59 Miljoen Euro zonder belastingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *